Sunday, October 12, 2008

Reading Reponse Letter

When writing a reading response letter, the students have a chance to show how well they understood the story they have read and what strategies they used to understand it. They also have the chance to show how they extended their thinking through reading the book. The letter has three parts: a summary of the book; an explanation of how they used reading strategies (Using Background Knowledge, Visualizing, Self-monitoring, Inferring, Questioning, Determining Importance, and Synthesizing) to help them understand and enjoy the book; and a personal response to the book which includes a response to the author's skill and techniques. All of these sections must include text evidence.

The letters will each receive nine grades. They will be graded using the 6-Traits rubrics and reading rubrics. Here is a portion of the rubric I am using to grade the reading portion.

To get a "3"on the Summary section the response must:

  • tell what the selection is about (main ideas) with details about plot, setting and characters.
  • show an understanding of what the author indirectly states.
  • draw conclusions about events and characters and predicts future events based on some evidence from the selection.
  • use text resources ( e.g., illustrations, table of contents, charts, graphs, glossaries) to understand the selection and form conclusions.
To get a "3" on the Reading Strategy section the response must:

  • make insightful connections between the selection and the reader’s experiences, other texts, movies, television, or the world in insightful and indepth ways using text evidence.
  • show how the reader used reading strategies to understand or increase their enjoyment of the book using text evidence.
To get a "3" on the Personal Response section the response must:

  • explain what the reader liked and disliked about the book and why, citing text evidence.
  • explain specifically what the reader thought were the author's strengths and/or weaknesses providing specific text evidence.

I'll post the rubric for the 6-Traits on the side bar.

Lectura, Cartas de Respuesta.
Al escribir una carta de respuesta de su lectura, los estudiantes tienen la oportunidad para mostrar cuánto ellos entendieron la historia, qué estrategias usaron para entenderla. Ellos también tienen la oportunidad para mostrar cómo extendieron su pensamiento a través de leer el libro. La carta tiene tres partes: un resumen del libro; una explicación de cómo ellos usaron las estrategias de lectura (Usando la Experiencia Previa, Visualizando, Auto-Monitoreandose, Infiriendo, Cuestionando, Determinando la Importancia, y Sintetizando) para ayudarles a entender y disfruta el libro; y una respuesta personal del libro que incluye una respuesta a la habilidad del autor y técnicas. Todos estas secciones deben incluir la evidencia del texto.

Cada carta recibirá nueve notas. Serán usando 6-rasgos para escritura. Aquí está una parte de los rubros que yo estoy usando para dar el puntaje en la parte de lectura.

Para obtener un “3” en la sección del resumen la carta de respuesta debe:

  • decir de que se trata (las ideas principales) con los detalles sobre la parte, escena y personajes.
  • mostrar una comprensión de lo que el autor indirectamente quiere mostrar.
  • dibujar las conclusiones sobre los eventos y personajes y predecir eventos futuros basados en alguna evidencia de lo escogido.
  • usar los recursos del texto (por ejemplo, las ilustraciones, los índices de materias, los mapas, los gráficos, los glosarios) para entender la selección y conclusiones.

Para conseguir un" 3" en la sección de Estrategia de Lectura la carta de respuesta debe:

  • hacer las conexiones entre el texto y las experiencias del lector, otros textos, cine, televisión, o el mundo que usan la evidencia del texto.
  • mostrar cómo el lector usó las estrategias de lectura para entender o aumentar su disfrute del libro usando la evidencia del texto.

Para conseguir un" 3" en la sección de la carta de respuesta personal, esta debe:

  • explicar lo que al lector le gustó o no sobre el libro y por qué, citando la evidencia del texto.
  • explicar especialmente que pensó el lector sobre las fortalezas u debilidades del autor que proporcionan la evidencia del texto específicamente.

Estaré poniendo los rubros de las 6-rasgos a lado de la barra.

No comments: